Integritetspolicy och GDPR

Hos Kvinnligt Under värnar vi starkt om våra kunders personliga integritet. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in, använder och sparar dina personuppgifter - samt anledningen till att vi gör det.

Vi strävar efter att vara så tydliga som möjligt i vår hantering av dina uppgifter. Om du vill förstå mer i detalj varför vi behandlar dina personuppgifter, hittar du detta längre ner i policyn. Där beskriver vi både syftet och den lagliga grunden för vår behandling, i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

När du påbörjar ett köp hos oss men inte slutför det, sparar vi dina uppgifter så att du enkelt kan återvända till din varukorg.

När du genomför ett köp behandlar vi dina personuppgifter för att kunna:

Hjälpa dig vid kontakt med vår kundtjänst.

Följa konsumentlagstiftningen och erbjuda dig möjlighet till ångerrätt och byten.

Hantera eventuella reklamationer eller andra krav.

Uppfylla krav enligt bokföringslagen.

Genomföra köpet och hantera betalning, inklusive leverans, kreditköp och indrivning av obetalda fakturor.

Upptäcka misstänkta bedrägerier eller fel vid beställning och betalning.

Administrera kontot och ge dig viktig information.

Underlätta dina köp.

Ge dig översikt över dina tidigare och pågående beställningar.

För att kommunicera med dig och skicka relevant information:

Skicka marknadsföring via e-post eller post efter ett köp.

Skicka nyhetsbrev om du valt det.

Anpassa erbjudanden efter dina intressen.

Göra marknadsundersökningar.

Använda digitala och analoga kanaler för att nå ut.

Kontrollera att kontaktuppgifterna är aktuella.

Följa marknadsföringslagen.

För att förbättra våra tjänster analyserar vi även hur våra kunder interagerar med oss.

Dina rättigheter enligt GDPR

Du har flera rättigheter kopplade till dina personuppgifter:

Rätt att invända mot behandling

Rätt till radering

Rätt att klaga till tillsynsmyndighet

Rätt att återkalla samtycke

Rätt till tillgång till dina uppgifter

Rätt till rättelse

Rätt att begränsa behandling

Rätt till dataportabilitet

Vid köp sparas uppgifter som namn, adress, e-post och betalningsinformation för att kunna leverera dina varor.

Vid marknadsföring använder vi köphistorik och klickbeteende för att ge relevanta erbjudanden.

Vid support sparas information om tidigare kontakter.

Varje behandling grundar sig på rättslig grund: avtal, samtycke, rättslig förpliktelse eller berättigat intresse.

Rosenlunds Gård AB, med organisationsnummer 556394-0948 är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du handlar hos Kvinnligt Under, när du besöker oss online och identifierar dig, skapar och använder ett konto samt när du får nyhetsbrev, postala utskick, information eller annan marknadsföring från Kvinnligt Under.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller utöva dina rättigheter kring dessa är du välkommen att kontakta oss.

Du når oss enklast på info@kvinnligtunder.se. Vår postadress är Rosenlunds Gård AB, Rosenlunds Gård 136, 253 54 Mörarp. Telefon +46 42 311 41 00.

Vi använder tekniska och organisatoriska åtgärder, såsom kryptering och säker inloggning, för att skydda dina uppgifter.

Måste du lämna dina uppgifter?

Ja, i vissa fall krävs det för att vi ska kunna genomföra ett köp. Om du inte gör det kan vi inte erbjuda tjänsten.

Vem har tillgång till dina uppgifter?

Endast betrodda aktörer som t.ex. betalningsleverantörer, fraktbolag, IT-leverantörer och myndigheter vid behov.

Överförs uppgifter utanför EU/EES?

Ja, men bara till betrodda parter som följer EU:s regler, t.ex. via standardavtalsklausuler.

Hur avgör vi berättigat intresse?

Vid t.ex. förbättring av tjänster eller förebyggande av bedrägeri. En intresseavvägning säkerställer att dina rättigheter väger tyngst.

Länkar till Integritetsskyddsmyndigheten för mer information om GDPR:

Rätt att återkalla samtycke – Artikel 7.3 i GDPR

Rätt till tillgång (rätt till registerutdrag) – Artikel 15 i GDPR.

Rätt till rättelse – Artikel 16 i GDPR.

Rätt till radering (rätt att bli bortglömd) – Artikel 17 i GDPR.

Rätt till begränsning av behandling – Artikel 18 i GDPR.

Rätt till dataportabilitet – Artikel 20 i GDPR.

Rätt att göra invändningar – Artikel 21 i GDPR.

Rätt att klaga – Artikel 77 i GDPR.

Ett påbörjat köp som inte fullföljs.

En hash (text-ID) av din e-post som du angav när köpet påbörjades, information om den eller de varor du lämnat i varukorgen och vilka länkar du klickat på i vårt nyhetsbrev. Är du inloggad på ditt konto kopplas uppgifterna till detta.

Den juridiska grunden för hanteringen är vårt berättigade intresse är att förenkla ditt köp av den eller de varor som du genom att lägga i varukorgen visat intresse för.

För att göra dina varor i varukorgen tillgängliga igen ifall du återkommer igen på samma eller en annan enhet. Vi skickar även information om din varukorg via e-post.

Uppgifterna hanteras från den tidpunkt du lägger varor i varukorgen och tills du slutför ett köp, dock ej längre än 3 dygn från det du lagt varor i varukorgen.

Vilka personuppgifter hanterar vi när du handlar hos Kvinnligt Under?

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen behövs för att vårt avtal med dig ska följa konsumentlagstiftning och kunna slutföras.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

För att kunna säkerställa med vem som vi ingått avtal med, medelst e-post bekräfta ditt köp såsom konsumentlagstiftningen stipulerar samt övrig administration av ditt köp. Detta inkluderar även att dela dina uppgifter med transportör för att kunna leverera din order.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Uppgifterna hanteras tills köpet är klart och varorna är levererade.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Med stöd av berättigat intresse hanterar vi dina uppgifter för att göra det enklare för dig som varit kund hos Kvinnligt Under de senaste 36 månaderna.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

För att kunna registrera nödvändiga uppgifter som krävs för att kunna genomföra köpet.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Uppgifterna sparas i 36 månader från ditt senaste köp.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen behövs för att kunna fullgöra vårt avtal.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

Krävs för att kunna administera betalningen om du väljer direktbetalning med kort. Detta enbart för att möjliggöra köpet rent tekniskt genom vår leverantör av betaltjänst. Vi gör ingen bedömning.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Personuppgifterna hanteras tills betalningen är slutförd. Vi sparar inga uppgifter, det görs av leverantören som vi anlitar för kortbetalningar.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen krävs för att du ska kunna göra valet att få kredit så att vi kan fullgöra vårt köpeavtal på kredit/avbetalning med dig och nödvändigheten av en säkerställd indentifiering av dig som betalningsansvarig och ta betalt via faktura och därmed kunna fullgöra vårt avtal. Hanteringen av personnummer motiveras av nödvändigheten av en säker indentifiering av dig i egenskap av betalningsansvarig för köpet.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

För att du ska kunna köpa varor på delbetalning, faktura eller andra betalningsmodeller som innebär köp på kredit vilket ställer kravet på att vi eller vår leverantör av betaltjänster ska kunna ta en kreditupplysning.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Hanteringen av uppgifterna görs tills betalningen är slutförd. Uppgifter som behövs för kreditupplysning samt resultatet av denna hanteras från att din fråga om köp på kredit gjorts. Uppgifterna raderas omedelbart efter kontroll.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen behövs för att kunna fullgöra vårt avtal.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

För att vi och vårt fraktbolag (PostNord) ska kunna sända dina varor till dig, meddela om leveransstatus och möjliggöra spårning av transport.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Hantering av uppgifter görs tills vi skickat varorna (varubrev), alternativt tills de nått utlämningsställe.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen krävs för fullgörande av vårt avtal och rättslig åtlydnad.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

För att följa konsumentlagstiftning. Exempelvis återbetalning med samma betalningsmetod vid ångrat köp. Möjliggöra att ångra köp eller byta varor.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Informationen hanteras två månader framåt från ditt köp i enlighet med konsumentlagar. Om du valt att ångra ett köp eller göra ett byte hanterar vi dina uppgifter tills ärendet slutförs.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen krävs för att vi ska kunna verka så som konsumenträttslig lagstiftning kräver och med stöd av vårt berättigade intresse för att kunna försvara våra intressen i händelse av rättsliga anspråk.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

För behandling av eventuella anspråk vid exempelvis en reklamation.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Vi hanterar informationen från det att du ställt ditt anspråk tills ärendet avslutas. I händelse av nekat anspråk sparas informationen i 12 månader.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen krävs för att kunna fullgöra avtalet.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

Möjliggöra att driva in utebliven betalning.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Informationen lagras tills betalning fullgjorts.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Hanteringen krävs enligt bokföringslagen.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

Hanteringen krävs enligt bokföringslagen.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Informationen hanteras i sju år enligt lagkrav i bokföringslagen.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Vårt berättigade intresse har sin rättsliga grund för att bistå dig i ditt ärende.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

Hantering av ditt ärende vid kontakt med kundtjänst via telefon eller e-post.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Hantering av uppgifter görs från och med kundtjänst kontaktats tills ärendet är avslutat.

Vilken är den rättsliga grunden till hanteringen?

Som rättslig grund för hanteringen är vårt berättigade intresse att hjälpa dig genom felsökning av vårt system för att utröna om något blivit fel med din betalning eller beställning. Eller om misstanke om försök till bedrägeri föreligger.

Av vilken anledning hanterar vi dina personuppgifter?

Felsökning av vårt system för att utröna om något blivit fel med din betalning eller beställning. Eller om misstanke om försök till bedrägeri föreligger.

Hur länge hanterar vi dina uppgifter av denna anledning?

Informationen hanteras från köptillfället och tre år framåt.

Vilka personuppgifter hanterar vi när du valt att ha ett konto hos Kvinnligt Under?

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Hanteringen är nödvändig ifall du gör valet att skapa ett konto hos oss. Detta för att kunna fullborda vårt avtal.

Vad är ändamålen för behandlingen av personuppgifterna?

Om du valt att ha ett konto hos Kvinnligt Under hanterar vi dina uppgifter för administration, aktivering och tillhandahållande av ditt konto och informera dig ifall det görs ändringar av villkor och integritetspolicy.

Hur länge hanterar vi uppgifterna i detta syfte?

Hantering av uppgifter görs från det att du skapat ditt konto och 24 månader framåt från den senast registerade aktiviteten på kontot. Om kontot varit inaktivt i 24 månader upphör hanteringen av uppgifter. På din begäran kan vi förlänga kontot 24 månader.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Hanteringen krävs för att kunna verkställa vårt avtal.

Vad är ändamålen för behandlingen av personuppgifterna?

För att förenkla vid kommande köp hos oss genom att fylla i dina uppgifter så att detta inte behöver göras varje gång du handlar hos Kvinnligt Under.

Hur länge hanterar vi uppgifterna i detta syfte?

Hantering av uppgifter görs så länge du har ditt konto hos Kvinnligt Under.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

För att kunna administrera ditt konto är hanteringen av uppgifter nödvändig.

Vad är ändamålen för behandlingen av personuppgifterna?

Så att du ska ha tillgång till såväl aktiva som äldre orders.

Hur länge hanterar vi uppgifterna i detta syfte?

Hanteringen av uppgifter sker 36 månader från det senaste köpet. Efter det sker en anonymisering av historiken.

Vilka personuppgifter hanterar vi för att kommunicera med dig och ge anpassade erbjudanden och information.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Vårt rättsliga skäl för hanteringen av uppgifter är vårt berättigade intresse av att skicka marknadsföring till dig som slutfört ett köp hos Kvinnligt Under och inte aktivt valt att tacka nej till detta.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

Att till dig som slutfört ett köp möjliggöra utskick av nyhetsbrev och brev med erbjudanden och information.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Utskick i form av nyhetsbrev skickar vi 24 månader från ditt köp. Om du väljer att tacka nej till utskick sparas e-postadressen i ett avanmälansregister tills du aktivt ber om att få den borttagen.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Samtycke som du inkommit med till Kvinnligt Under.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

För att sända nyhetsbrev via e-post med erbjudanden och information till dig som anmält att du ha vårt nyhetsbrev.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Vi hanterar informationen 36 månader framåt med start när du anmält dig till nyhetsbrevet. Om du väljer att tacka nej till utskick sparas e-postadressen i ett avanmälansregister tills du aktivt ber om att få den borttagen.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Vårt rättsliga skäl för hanteringen av uppgifter är vårt berättigade intresse av att skicka anpassad marknadsföring till dig.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

För att innehållsanpassa utskick med information och erbjudanden som du accepterat att ta emot.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Informationen hanteras 24 månader från det att du gjort ett köp och/eller skapat ett konto.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Vår juridiska grund avseende hanteringen är vårt berättigade intresse av att kunna sända adekvat marknadsföring till dig. Du har möjlighet att invända mot marknadsföringen såväl vid insamlandet av uppgifterna som vid varje utskick.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

För att kunna sända dig uppgifter om din varukorg via e-post om du lämnar vår shop utan att slutföra köpet.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Informationen hanteras i 24 timmar från det att du angett din e-postadress. Om du väljer att tacka nej till utskick sparas e-postadressen i ett avanmälansregister tills du aktivt ber om att få den borttagen.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Vår legala grund för hanteringen är vårt berättigade intresse av att kunna skicka exempelvis marknadsundersökningar till dig.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

Ha möjligheten att skicka marknadsundersökningar till dig som slutfört ett köp hos oss.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Informationen hanteras under den tid som marknadsundersökningen är aktiv, som längst i 24 månader efter slutfört köp. Om du väljer att tacka nej till utskick sparas e-postadressen i ett avanmälansregister tills du aktivt ber om att få den borttagen.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Vår legala grund för hanteringen är vårt berättigade intresse av att kunna skicka exempelvis marknadsföring till dig.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

Erbjuda anpassad marknadsföring i digitala kanaler, främst sociala medier och för att kunna nå ut till nya kunder.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Informationen hanteras så länge som marknadsföringen i kanalerna är aktiva, men inte längre än 36 månader efter ditt köp.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Vår legala grund för hanteringen är vårt berättigade intresse av att trygga att våra försändelser når rätt adressat samt registervård.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

För att trygga att vår information är korrekt vid kommunikation med dig.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Hanteringen sker under den tid du har konto hos Kvinnligt Under och/eller står som mottagare av marknadsföring, dock 36 månader som längst.

Vilken är den rättsliga grunden för hanteringen?

Hanteringen krävs för att vi ska uppfylla våra åtaganden gentimot marknadsföringslagen för att trygga att du inte får oönskade utskick.

Vad är ändamålet med hanteringen av uppgifterna?

För att åtlyda lagen om marknadsföringen hanterar vi dina uppgifter om du angett att inte eller återkallat samtycke om att ta emot marknadsföring. Din angivna e-postadress läggs i vårt avanmälansregister.

Hur länge hanterar vi uppgifterna?

Din anmälda e-postadress listas i vårt avanmälansregister tills du aktivt ber om att få den borttagen.

Vilka personuppgifter hanterar vi för att medelst analyser förbättra och utvecklas.

Vad är den legala grunden till hanteringen?

Den legala grunden för hanteringen vårt berättigade intresse för att möjliggöra en bättre service för dig och andra kunder.

Vad är avsikten med hanteringen?

För att analysera vår plattform och möjliggöra förbättrande åtgärder.

Hur länge sker hanteringen?

Informationen hanteras av oss och vår tjänsteleverantör från slutfört köp och som mest 36 månader framåt.